18SG : Rupa Embrio (4 Gambar) Sewaktu ICSI Gagal

*Aku dah kata tak nak tulis dah pangkal tajuk.. Kalau aku tulis mungkin aku mulakan dengan "Rawatan kesuburan : ....." 18SG ni bukan la pangkal tajuk yg baru.

Dulu.. Ogos 2010... Ketika aku dalam ketakutan, bingung, kecewa, mengaharap.. aku tercari-cari bagaimana rupa embrio yang aku kandung. Adakah benar ia telah keluar sekaligus usahaku gagal? adakah yang keluar tadi baby aku?

Adakah ketiga-tiga embrio kami yang gred A yang telah berkembang menjadi 8 sel itu benar-benar telah gagal semuanya? atau mungkin baru satu yang keluar? Adakah baki yang tinggal untuk membesar dalam rahim ini?

Kau tak kan tahu betapa tingginya harapan agar rawatan itu berjaya kecuali kau sendiri melaluinya. Apabila impian tinggi melangit, pasti sakit teramat apabila jatuh dari ketinggian itu.
Aku tahu aku tak boleh meletakkan harapan setinggi itu.. Tapi apakan daya, aku cuma manusia biasa.

Aku rasa entri ini sangat membantu mereka yang memerlukan. Aku harap tiada yang memerlukan. Siapa yang mahu melihat embrio yang dikandung berada di tapak tangan? Tapi sekurang-kurangnya... dengan entri ini, orang yang mengalami dan masih tertanya-tanya dapat bersedia sebelum menerima sendiri berita yang paling ditakuti dari doktor.

Masa itu walaupun aku rasa apa yang keluar sememangnya baby aku.. tapi aku tidak pasti kerana tidak tahu bagaimana rupa sebenar embrio di luar tubuh manusia. Masa kami bawa ia kepada doktor pun, mengikut pemerhatian beliau memang apa yang kami bawa ialah baby kami. Keputusan penuh diketahui seminggu selepas itu kalau tak silap (melalui ujian darah). 

Usia embrio @ janin ini (gambar di bawah ni) lebih kurang 4 minggu. Jika kehamilan normal, mungkin usianya 4 minggu lebih sebab sewaktu embrio di masukkan ke dalam rahim, ia telah membina 8 sel dan kalau tak silap dah berusia 3 hari dan ketika itu, halus sangat.. kena guna alat khas nak tengok.. masih terbayang melihat di skrin embrio berusia 3 hari yang doktor tunjuk sebelum masukkan ke dalam rahim. Dan selepas 4 minggu ia berada di dalam rahimku, dengan kehendak Allah, ia pun keluar. (Gambar di bawah ni).

Nak ikutkan aku dah pregnant (melalui ICSI) tetapi hanya bertahan selama sebulan (lbh kurang). Sebab apa gagal? Ada dua sebab yang mungkin menjadi punca.. itu dari segi kedoktoran, tapi dari hakikatnya Allah belum mengizinkan.
Disebabkan gambar-gambar ini akan mengganggu ketenteraman sesetengah orang, aku dah simpan molek-molek.. sesiapa dah bersedia dan dah buat pertimbangkan sendiri untuk melihat, sila masukkan password. Password aku bagi siap-siap di bawah ni. Jadi tak ada orang patut salahkan aku sebab 'terklik' entri ini lalu terkejut.

Ada 4 gambar semuanya (ada kesilapan tadi buat tajuk kata ada 8 gambar. Sorry). Semuanya adalah baby yang sama. Apa yang aku faham, ini adalah satu-satunya embrio yang berjaya menempel dinding rahim tetapi tidak bertahan lama. Doktor masukkan 3 embrio. Lagi dua mungkin gagal sebelum itu lagi kerana sebelum dan selepas dari kejadian ini, tiada kejadian serupa berlaku.






Password = embrio



Masa aku jalani rawatan ini, entri yang ada dalam blog ini adalah entri berpassword. Masa itu, rajuk aku masih belum reda. Sekarang pun aku masih teragak-agak apabila ingin membicarakan tentang rawatan yang aku lalui.

Memang, dengan ahli keluarga pun aku tidak bercerita sangat. Mungkin mereka pun tak tahu apa yang aku dah lalui. Masih teringat tatkala bius yang disuntik di tubuhku telah hilang sedangkan operasi di bilik bedah masih berjalan. Sakitnya sehingga menitis air mata... (badan aku tak jalan bius yang kadar biasa orang perlu sedangkan bius tak boleh berlebihan. Orang lain masih tak sedar walaupun operasi dah selesai). Sebab apa aku tak bercerita? sebab tidak semua orang akan memahami malah akan menyakiti diri kita sendiri bila yang mendengar menyalahtafsir apa yg kita sampaikan.


Aku ada banyak juga cerita disebalik ICSI yang gagal... (dan rawatan-rawatan lain) aku simpan dengan sebab yang dinyatakan tadi..

Tapi apabila aku diam membisu.. aku tetap disakiti dengan alasan mereka tidak tahu.

Habis apa yang mereka boleh lakukan untuk TTCians sebenarnya? Bagi aku (mungkin tidak sama pandangan dengan TTCians yang lain)... DIAM dan berdoa untuk TTCians tanpa TTCians ketahui itu lebih baik. Tak perlu bertanya dah buat itu ini... ke belum.

Contoh: seseorang tu dah masuk bilik bedah beberapa kali.. ko datang sengih-sengih suggest kawan tu makan panadol? Ntah.. aku rasa annoying kot. Zaman sekarang ni, ilmu tu ada di hujung jari.. nak berperang kena ada ilmu, nak berbahasa tak payah ada ilmu ke?

Apatah lagi soalan super duper bodoh...seperti ;  "Bila nak mengandung?" ..... "Tak cemburu ke dengan adik dah ada anak tu?"


Tetiba emo... sebab dah kena la. Emo sikit. Sikit je.. Emo sebab kena smash.

p/s : ICSI tu lebih tinggi dari IVF. IUI tu bawah dari IVF. Sila buat research kalau masih nak tahu yang selanjutnya.

Dah lama nak buat entri ni.. tetiba bila flash punya flash ter-emo pulak. Dah jangan emo-emo lagi. Happy .. happy sudah..

39 comments:

  1. Assalamualaikum kak irtiyah..adik hrap kak irtiyah sabar dan sentiasa bertawakal pada Allah..setiap yang terjadi pasti ada hikmah yg Allah sembunyikan..sya juga seorang TTCian..dah kawin 8 thun...awal tahun 2012 ni...semasa usia perkhwinan memasuki tahun ke8..kmi dikurniakan berita gembira bahwa sya hamil setelah bermacam dugaan yang kami terima sepanjang minggu sebelum kami mengetahui akan kehamilan sya (adik sya kemalangan kerata dan adik ipar kemalangan motor dalam masa hanya selang 4 hari).terasa terbang segala kesedihan yang kami lalui sepanjang minggu yang penuh dugaan itu..dan terasa betapa singkatnya penantian 8 thun itu..Sepanjang kehamilan sya tdk pernah mengalami alahan yang melampau..bahkan sepanjang kehamilan sya merasa sgt sihat dan ceria.Namun benarlah...kita hnya mampu merancang..namun Allah yg menentukan..sya melahirkan anak sya semasa 6 bulan mengandungkannya..dan anak sya hnya dpat berthan hidup selama 4 hari..Allah lebih menyayanginya...dia kembali kepada penciptanya bersama segenap cita dan cinta kami untuknya..terlalu besar kasih yang tak sempat kami tumpahkan untuknya..dan yg paling membuat sya terkilan ..setitik pun air susu sya tak sempat tuk sya berikan padanya selama dia hidup ..tapi sya yakin..takdir Allah ini adalah yg terindah tuk sya dan suami...dan kini hampir 6 bulan pemergiannya...sya pun tak pernah menyangka bahwa sampai saat ini sya masih bisa bertahan dan Alhamdulllah Allah berikan sya dan suami kesabaran dlm menjalani semua ini..maaf cerita sya terlalu panjang..dan doa sya moga kita saling menguatkan...kerna kita berkongsi cerita yang sama..perasaan yg sama..dan mudah2an doa kita sma2 dikabulkan agar kita diberi upaya olehNya tuk bisa melahirkan..membesarkan dan membimbing anak2 kita kelak..aamiin3x...salam perkenalan..MAMAMUNIF

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mamamunif
      Salam perkenalan.

      Terima kasih sudi baca dan tinggal komen. Tak perlu la minta maaf. Saya memang mengalu-alukan kawan-kawan share pengalaman dan perasaan di sini.

      Kisah Mamamunif mengingatkan saya, setiap orang ada ujian masing-masing. Malah betapa seninya Maha Pencipta, dalam ujian yg sama, Dia bagi liku-liku yg berbeza.

      In sya Allah suatu hari nanti, impian kita tercapai. Mudah-mudahan. Datanglah lagi dan kongsi la apa-apa pun. Moga-moga bermanfaat kepada kawan-kawan lain juga.

      Delete
  2. Salam kak irtiyah dan pn. mamamunif,

    Terima kasih sudi berkongsi, sesungguhnya kesabaran akak berdua sangat sangat memberi semangat untuk saya. Semoga Allah rahmati kalian~ Ameen ameen ameen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Vyra..

      amin..amin..amin..
      Terima kasih sudi baca dan tinggal komen.
      Adik pun ber-TTC juga ke?

      Delete
  3. pada usia perkawinan 2 tahun 4 bulan doc suggest peluang untuk dptkan anak hanya dgn cara ivf atau icsi. luluh hati dan kaki rasa tidak berpijak pada bumi...sy belum bersedia untuk kedua2 cara itu..boleh saya tahu berapa anggaran untuk ivf dan icsi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar ya.. kes kita lebih kurang sama saja. Kalau saya, tak ada cara lain.. IUI pun tak akan boleh, IVF pun tidak.

      Tapi doktor RosDiana kata IVF mungkin boleh.

      Tempat saya buat rawatan dulu, kalau IVF pun, mereka akan terus buat ICSI. Kalau tak silap doktor kata antara RM 10 000 - RM 12 000 sebenarnya. Yang mahal ialah ubatnya kata doktor. Setiap manusia perlukan dos yg berbeza ikut kes. Jadi mungkin ada perbezaan kos sebab dos ubat yg sedikit/banyak.

      Lain tempat lain kadarnya. Yg saya bagi tu kira ICSI. Kalau swasta ada yg sehingga RM 20 000 lebih. Bukan nak takutkan.. tapi nasihat saya.. cari maklumat lagi tentang harga, pengalaman orang, kadar kejayaan dan sebagainya. Paling penting mental kena kuat.

      Hugs~

      Delete
    2. Assalam,

      Kes saya pun sama dgn RosDiana, doktor trus suggest IVF..sy menangis sepanjang malam tuh...tp sy tabah dan kuatkn hati sy utk truskn dpatkn 2nd opinion di tmpat lain. Harap sy kuat cam kak Kak Irtiyah dan para TTCians yg lain

      Delete
    3. Salam
      Sabar ye. Kuatkan semangat. Sebenarnya bila kita diuji, kita tiada pilihan selain menghadapinya. Antara hadapi dengan lemah atau hadapi dengan tabah. Jauh kesannya. Pilihlah ketabahan.

      Delete
  4. Aduh... mahalnyer... biarpun dulu akak terima memacam dugaan... yang rasa akak macam nak bunuh diri pun... tapi... sekarang akak rasa dugaan akak lebih kecik berbanding irtiyah... dulu akak gagal first time dengan ectopic (selepas 5 tahun mencuba)... sakit sampai berguling, tapi akak tetap nak teruskan kandungan kalau doktor kata boleh simpan... hmmmm...

    Masa kata hospital, akak tak sedarkan diri sangat... tapi akak dengar sora orang cakap lebih kurang ayatnya bermaksud...

    "Sayang jer sakit macam ni tapi tak ada anak kat sebelah !" ...

    aduhh... pedih ayat macam tu kan ?

    Semoga Irtiyah tetap tabah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan sebenarnya kan kak.. dari segi kewangan, kitorang tak mampu pun. Tapi kena cari jalan juga la. Bila confirm usaha kitorang tu gagal.. doktor terus je tanya "bila nak buat sekali lagi"?

      Ya Allah.. dalam hati.. kalau la murah.. berapa kali pun aku sanggup buat walaupun sakit.. malu. Masalahnye.. bukan ada duit berpuluh ribu dalam bank...

      Sabar je la. Allah lagi tahu.

      Delete
  5. Awk dah buat ICSI?? jauh sudah perjalanan awk....sy baru nak plan buat, tapi menurut doktor kena lalui IUI dulu. jika gagal, IVF pastu baru ICSI.

    tabahnye kalian berdua...saya yg lihat ni rasa sedih la pulak. kos rawatan bukan murah. kalo setakat 2 ribu tu masih mampu lagi kalo nak buat 4-5 kali. Ya Allah...tabahkan la hati hambamu ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga usaha awak berjaya. Ikut kes.. kalau kes ada masalah sperm biasanya memang kena lompat peringkat terus IVF. Kes lagi serius IVF pun tak boleh terus ICSI. Kalau sperm tiada masalah memang mula dari IUI atau sebelum IUI pun dah berjaya.

      Dulu IVF tu apa.. saya pun tak tahu .

      Delete
  6. Salam perkenalan utk awak dan mama munif...mcm2 yang dilalui anda..sedangkan IUI pn satu langkah yg berat, ape tah lagi IVF dan ICSI...tapi benar, Allah mengetahui apa yang terbaik utk hamba-Nya..bahkan, Dia takkan uji kita dengan sia-sia..kadang2 kita yg khilaf ini selalu merungut dan meratap ttg sesuatu yang masih belum pasti milik kita... pandanglah suami disisi, syukur ada ahli keluarga dan kawan2 yang memahami.... saya suke ada sorang blogger ni tulis- TTC juga ada hak utk menangis dan bersedih..kalau sy, sy akan menangis, tapi lepas tu sy akan rasa lebih kuat n tabah hadapi segalanya...
    utk TTcians, bertabahlah kita semua..dgn berTTC ni membuatkan kita makin dekat dgn Allah s.w.t, bukan? baik kita, ataupun suami.. bukankah itu pahala ? be strong kawan2....huggsss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Selamat berkenalan Nissa,
      Terima kasih sudi baca dan tinggal komen.
      Benar kata awak.. semua ini ada hikmahnya.. yang paling penting mudah-mudahan mendekatkan kita pada Allah.

      huggss~ kita tak keseorangan =)

      Delete
  7. Salam Irtiyah
    saya baru je buat entry psl IVF ni..
    Bila baca ni baru saya tau yang Irtiyah nak buat proses ICSI
    saya masih berkira2 lagi nak buat IVF /ICSI ni
    tapi doctor suh cepatkan proses..saya buat dgn gov je..
    tahla saya tak boleh nak buat keputusan, saya x ready lagi..
    saya pun tak tau nak cakap camne, tak dpt nak buat keputusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Suwaibah
      Typo kot... saya bukan 'nak' buat ICSI tapi 'dah'. Mungkin sebab Suwaibah memang tengah bercelaru nak buat keputusan sampai silap tulis. =)

      Macam ni la.. Suwaibah buat solat istikharah. Rawatan ni bukan perkara kecik. Walaupun ramai yg buat dan kata bersedia.. akhirnya stress... macam saya. Bukan sebab bergantung berjaya atau tidak rawatan ni.. tapi sememangnya rawatan ni memberi tekanan kerana pesakit biasanya mengharap sangat disamping pengaruh ubat, hormon, kos dll.

      Pastikan Suwaibah dah betul2 ready baru buat. Tak kisah la nak buat sekarang atau nanti.. banyakkan research tau. Banyak perlu tahu dan bersedia utk rawatan ni.

      Last sekali.. jangan risau sangat.. Allah bersama kita. Apapun kita buat kerana Allah. Dan hasilnya kalau tak kat dunia.. pasti ada di akhirat. Allah bg peluang sebab nak kita naik pangkat sebab tu dia uji macam-macam.
      hugs~~~~~

      Delete
    2. Salam Irtiyah

      Yup, typo.. :P

      Thanks byk2 for the advise.. sbenarnya sue rase hati n emosi blum betul2 kuat.. mungkin sue nak tggu.. tapi x tau sampai bila .. mungkin sue proceed dgn rawatan lain dlu.. tahla.. mmg betul2 celaru skang..

      mungkin solat istikharah cara terbaik tuk leraikan kusut kat kepala ni.. huu..

      semoga ade rezeki nant tuk kita.. aminnnnn

      ~hugss :)

      Delete
    3. Salam
      In Sya Allah.. semoga suwaibah kembali tenang tak lama lagi. Dan.. mudah-mudahan rezeki kita tiba x lama lagi. Tak payah pening kepala dah. hugs~~ =)

      Delete
  8. Salam irtiyah,

    Soklan xjeles ke dgn adik yg dh ade tu mmg sy kena byk kali raya thn ni. Ade yg tanya dpn2 mertua. Huhu sedih pdhl nk aje ckp, sy bkn mariam boleh mengandung sendiri.

    Sabar je yg mampu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Melampau kan? nak smash kita pun.. tak kan depan mak mertua kita. Kalau tipikal fikiran orang.. perempuan yg disalahkan.. dah tu cakap depan mak mertua kita lagi?
      Nampak mcm nak aniaya je.. walaupun hakikatnya.. !!! kita tetap cuba menjaga hati suami / mertua.

      Tipikal fikiran mengatakan masalah TTC ni memalukan. Apa la..

      Delete
  9. Salam Irtiyah dan semua kengkwn.
    Salam perkenalan buat semua. Sy pun telah buat icsi. Tapi blm ada rezeki. Sesungguhnya sy memahami keperitannya dan perasaan anda semua.

    Sy penah ditanya dgn sorang kenalan, "nape x de baby lg ni, merancang k" dlm hati Sedihnye, smbl pk tak kn nk merancang dh kawin 6 thn.

    ~fuadiah~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Mereka tak tahu apa yg kita rasa, apa yg kita usaha. Mereka hairan melihat kita.

      Sabarlah..

      Delete
  10. salam irtiyah,
    salam kenal..sy rasa sy pernah komen, tp xberapa pasti pulak..boleh sy mintak email irtiyah x?ada hal sy nak tanya, tp rasanya xselesa pulak kalau tanya direct kat sini je..hehe terima kasih byk ye

    ReplyDelete
  11. Salam...sayu sgt bc pengalaman kwn2 ttc yg lain...sy dh buat icsi 2 kali...tp belom lg rezeki kami....plg sy terasa ms second icsi..w.pon sempat 5w ja...tp kesannya ttp terasa...skrg masih consider utk buat icsi ke3...tp nk cuba kt hospital lain pulak...moga2 usaha semua kwn2 ttc termsk sy akan termakbul....amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Semoga berjaya dan dipermudahkan urusanmu.
      Amin

      Delete
  12. Kawan2..nk ajak join whatsapp ttc. Do contact me. 0122193870. Sarah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sarah, saya ada beri maklumat ni kepada seorang reader hari ini. tak tahulah dia hubungi sarah atau tidak.

      Delete
  13. saya pernah mengalami hal yg sama...gugur pada masa 7 mggu...tp dh ade rupa cicak...terlalu panik xsempat pon nk snap...trus berlari bwk jumpa doc...baby tu dh siap ade tulang rusuk...sedey...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedeynye lagi sedey bila dia sudah membentuk rupa kan? Semoga Allah jaga kita

      sabar ye..

      Delete
  14. saya pon pernah gugur masa tu wat iui...baby dh 7mggu...masa tu panik xsempat nk snap...trus bawak jumpa doc...baby tu mcm bentuk cicak mata besar n dh ade tulang rusuk....sedey...huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. copy paste hehehe :
      Sedeynye lagi sedey bila dia sudah membentuk rupa kan? Semoga Allah jaga kita

      sabar ye..

      Delete
  15. Terima kasih atas perkongsian pengalaman..saya pun sedang TTC dah dua tahun lebih..kisah-kisah kalian memberi semangat untuk saya tak berputus asa.Semoga ada rezeki untuk kita semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply.
      In Shaa Allah. Ada nanti.. Allah masih mahu menguji buat masa ini.
      Jangan berputus asa. Allah tak suka. :)

      Delete
  16. Saya dah buat icsi..keputusan darh dah tau..bacaannya kurang memberangsangkan.mmgu dpn ulang lg skali itupun klu xperiod.pengalaman sy..nak menjalani rawatan ini bkn sja kewangan perlu ada tp persediaan mental perlu sgt2..walaupun berkali2 sy dan suami kata kami redha dgn apa keputusan tp rebah jgk..sylah terutamanya,suami ok..dia byk memujuk supaya sy redha..semuanya atas kuasa tuhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga masih ada peluang, rahsia Allah kita tak tahu. Fikir positif dulu.
      Betul dalam masa yg sama kita perlu redha.

      Memang tepat sekali. Persiapan mental dan emosi sangat perlu. Selepas rawatan saya gagal. Saya dapati berat badan saya turun 6 kg dalam masa lebih kurang sebulan.

      Delete
  17. salam..
    usia pkhwinan sy 2thn 2bln.kami dh buat ujian ksuburan n dapati huby tiada sperm.doc syorkan huby operate utk dapatkan sperm.sekiranya berjaya dapatkan sperm,kami ke prosedur ivf..sebenarnya sy tak faham sgt antara ivf dan icsi..doc tak ckp plak psl icsi.adakah proses yg sy akan buat ni di namakan icsi? ade sape2 yg bleh tlg jwbkan?-sulily

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam
      Semoga bersabar dengan ujian yg Allah beri.
      Berdasarkan apa yg saya tahu.. tempat saya buat rawatan dulu Dr dan kakitangan hanya memanggil prosedur sebagai IVF tetapi sebenarnya apa yg dilakukan ialah ICSI atau IVF-ICSI.

      Beza kedua-duanya
      IVF : sperm (dari lelaki) dan telur (dari wanita) diletakkan di dalam satu tempat dan mereka senyawa sendiri. Sperm mestilah betul2 "bagus" supaya mampu buat persenyawaan sendiri.

      ICSI atau nama lain IVF-ICSI
      embryologist (bahasa mudahnya doktor) akan suntik sperm (dari lelaki) ke dalam telur (dari wanita). Bermakna mereka senyawa dengan bantuan doktor.

      ----
      Kedua2 prosedur ini jika berjaya.. sel2 akan berkembang sehingga peringkat yg sesuai utk dimasukkan ke dalam rahim. Anggaran 3 hari selepas persenyawaan

      lebih kurang begitu. Kiranya secara logik manusia biasa... ICSI lebih bagus sbb doktor terus bantu mereka senyawa. sebab sperm yg tak kuat tak akan mampu menembusi telur. Allahua'lam

      Seeloknya dapatkan penjelasan dr sebelum buat keputusan atau memulakan rawatan.

      Delete
    2. kedua2nya dibuat di luar badan manusia sblm dimasukkan ke dalam rahim . beza sama ada sperm usaha sendiri vs doktor suntik.

      jika nak kaji lebih dalam ada isu2 yg berkaitan. tp sebagai org awam macam saya, saya tak buat research terlalu dalam. sekadar tahu gitu2 je

      Delete

Sila komen.. sila komen.. mari.. mari.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Cuma.. kalau kenal pemilik blog di dunia luar, jangan tulis nama sebenar beliau di sini.

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi sila tulis nama @ nickname selepas komen. Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru.

Senarai Entri (Semua)

Tanpa berbuat apa-apa, di bawah sudah tersedia senarai semua entri. Susunan entri tersebut ialah entri terkini berada di atas sekali. Entri terawal berada di bawah sekali.

Ok.. sekarang cuba lihat magik berikut.

Jika anda klik 'Post Title' sekali senarai disusun mengikut ejaan A - Z. Jika klik sekali lagi di 'Post Title' senarai akan disusun mengikut ejaan Z - A.

Jika anda klik 'Post Date' sekali senarai disusun mengikut tarikh terdahulu. Jika klik sekali lagi di 'Post Date' senarai akan disusun mengikut tarikh terkini.

Jika anda klik labels yang tertentu contohnya 'Menanti Zuriat', senarai entri di bawah labels tersebut akan dipaparkan. Jika nak cari senarai labels yang lain klik 'Labels' semula dan klik labels pilihan anda.

 ------------------------------------------------
Jika klik terus di tajuk yang telah dipilih untuk dibaca, senarai ini akan hilang sebab entri yg dipilih tu dibuka di tab yg sama, jadi Jika tak nak susah asyik cari senarai ini, pilih entri yang hendak dibaca, right click di mouse anda dan 'open link in new tab'.
.