Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 21 : IVF-ICSI [Siri 2]


Nota : Post ini asalnya dipost pada 14 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 13 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 20 : IVF-ICSI [Siri 1]

Hari ni 14 Julai 2010 aku pergi scan untuk hari ke 8.

Baru aku tahu, aku punya ovari kiri kedudukan dia tinggi. Sebelum ni aku tak tahu pun. Rupanya ia semulajadi untuk aku. Tapi staf kat situ tadi kata memang ada patient macam tu, mungkin sebab dia tengok muka aku cam sedih je kot.
Kesannya, mungkin masa sedut telur nanti tak dapat ambil telur yang ovari kiri. Tapi dia ada kata akan tekan perut aku masa sedut telur utk cuba juga ambil.

Tentang telur, Alhamdulillah, telur-telur dalam keadaan baik. Tapi ada telur-telur yang dah besar. Jadi, aku kena ambil suntikan tambahan [ubat lain] untuk mengelakkan telur pecah awal. Hari jumaat ni akan scan lagi dan bergantung pada keadaan. Mungkin Ahad ni collect telur.
Harapnya semua berjalan lancar.

Ovari kanan ada 15 biji,
  • 5 biji dah besar
Ovari kiri ada 5 biji,
  • 1 biji dah besar
Aku rasa syukur sebab ovari kanan yg ada banyak telur, ye la sebab ovari kiri aku kedudukan tinggi, mungkin susah nak ambil telur nanti.

On the way balik, aku cakap dengan En.Suami, syukur Allah takdirkan kita duk KL. Sebenarnya dulu aku pernah merungut, kenapalah kitorang duk KL. Macam-macam la sebab yang aku rasa tak selesa duk KL. Tadi dengar ada orang dari tempat jauh-jauh macam Ipoh pun nak datang buat rawatan. Bukan sekali sebenarnya aku disedarkan tentang hal ni. Allah Maha Pengasih, bukan tak boleh kalau sebaik sahaja aku merungut tu, terus aku tetiba ditakdirkan pindah tempat lain. Tapi Allah kasi juga aku stay sini dan akhirnya baru aku tahu hikmahnya.

Jadi, pahit macam mana pun sesuatu ujian kita, kena la kita bersabar, berusaha dan berdoa diberi yang terbaik. Walaupun aku sendiri rasa tak mudah nak lakukan.

Kos rawatan hari ni :
  • Scan @ Alat apa ntah tu… RM50
  • Puregon untuk 2 hari RM 420
  • Ubat untuk elak telur pecah awal untuk 2 hari RM300

Nota : Post ini asalnya dipost pada 14 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 13 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Bukan semua telur akan dicollect, hanya telur yang saiz sesuai sahaja (dan mungkin berdasarkan situasi masa prosedur).

Love

13 Mac 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 22 : IVF-ICSI [Siri 3]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)