Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 24 : IVF-ICSI [Siri 5]


Nota : Post ini asalnya dipost pada 2 Ogos 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 19 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 23 : IVF-ICSI [Siri 4]

Aku nak minta maaf sebab lama tak update perkembangan aku kat sini.
sebenarnya aku cuba manjakan diri sebaik mungkin. kalau duduk pun tak lama. pun macam tu aku rasa aku tak rehat dengan baik. sebab walaupun baring, aku asyik ubah kedudukan... ye lah letih juga asyik baring. Tapi tu la, kadang-kadang aku rasa aku tak buat yg terbaik. Rabu ni aku dah kena kerja. Dari hari khamis lepas, kertas ujian pelajar dah sampai pada aku, kena tanda. Soalan kerja kursus SPM pelajar aku pun dah keluar. Cabaran betul aku untuk tidak terlalu memikirkan hal kerja. Harap sangat aku dapat tenang-tenang walaupun banyak keje.

Sejak post sebelum ni, aku belum cerita tentang proses sedut telur tu kan? Sebelum aku teruskan menulis, aku harap apa saja pengalaman aku ni korang ingat tak semestinya korang kena lalui. Aku sebenarnya ada sikit bimbang, takut kalau dek kerana pengalaman aku ni ada yang takut nak buat rawatan. Contoh macam masa aku buat HSG Rawatan Kesuburan (Hospital) 10 pengalaman aku tak sama macam orang lain. Jadi mungkin ada yang anggap majoriti situasi adalah apa yg aku alami. Jadi nasihat aku, dapatkan sebanyak mungkin maklumat dan pengalaman dari sumber berbeza supaya korang dapat maklumat yang tepat

Proses sedut telur yang mana aku pernah cerita step-stepnya dalam post sebelum ni, aku berjaya jalani dengan baik, walaupun aku ada cabaran tersendiri. Korang maklum kan, telur aku agak banyak iaitu aku dapat disedut sebanyak 11 biji. Walaupun tak sebanyak setengah orang yg sampai 15 biji, tapi awal-awal nurse dah tahu telur aku banyak, jadi dos bius aku ditambah berbanding orang lain. Namun, Allah nak uji aku mungkin setimpal dengan peluang sedut telur yang banyak, bius itu masih tak mencukupi sehingga menyebabkan aku terjaga ketika proses tersebut belum selesai.

Mengalir air mata aku ketika aku agak-agak baki dalam 3 biji telur disedut, sakit. Habis proses aku minta simpati dengan nurse dengan memandang sayu mata dia. Dia siap cakap dengan lembut, "Nape nangis, patutnya gembira dah ada telur". Dalam hati hanya dapat ku kata, "Sakit...." Selepas tu aku diberi rehat baring. Sebenarnya orang lain masih mengalami kesan bius menyebabkan mereka tidur macam orang pengsan. Sedangkan aku terkebil-kebil. Perut cramp tu biasa la kan. Cuma bila aku nak terus bangun je, tak boleh sebab aku hampir pitam. Kalau orang lain mungkin pening-pening. Nurse cakap kat aku…bius dah tak boleh banyak-banyak. Ye la, aku bukan apa. Sekadar minta simpati kat dia je. Hehehe

Sejak hari sedut telur tu aku mengalami bleeding, sampailah hari nak transfer embryo tu. Aku agak bimbang sebab takut bleeding tu menandakan keadaan tak elok dan menghalang proses embryo transfer. Sebab proses embryo transfer tu amat penting. Tapi nurse kata tak pe, hari nak transfer embryo tu makin banyak bleeding sebab perut baru rasa ok jadi baru banyak gerak. So baru la darah tu turun. Ada orang tak bleeding pun.

Satu lagi cabaran aku ialah kira-kira 3 lebih petang sebelum embryo transfer tu, aku mula demam. Kali terakhir aku demam adalah demam panas sehingga 39 darjah celcius. Memang aku risau. Tapi yang demam kali ni aku tak cek suhu sebab thermometer aku dah abis bateri. Aku pulak tak nak makan ubat kononnya. Tapi terpaksa juga telan sebiji malam tu sebab kepala mula sakit. Itupun setelah bertungkus lumus menurunkan panas badan. Alhamdulillah pada hari embryo transfer aku rasa aku dah tak demam walaupun masih tak rasa betul-betul sihat.

Lagi satu sejak sedut telur tu sampai sekarang badan aku mudah sangat masuk angin. Masa malam lepas sedut telur tu sampai tak boleh baring sebab angin sekat penafasan aku hingga sakit cramp tu pun aku dah tak peduli. Lepas embryo transfer pulak aku tak ada selera makan. Beberapa hari hanya boleh makan bubur aje, lepas tu beransur-ansur la. Alhamdulillah sekarang dah boleh makan macam biasa. Tapi bab angin tu memang senang nak kena la.

Sekarang aku cuba tulis pengalaman aku masa Embrio Transfer ya.

Proses tak lama, tak bius. Alhamdulillah tak sakit. cuma aku agak nervous hingga spatula tu tercabut beberapa kali. Malu, semuanya sebab aku rasa bimbang. Akhirnya aku tak pandang pun skrin hanya pejam mata selawat banyak-banyak dan berdoa agar semua berjalan lancar dan pantas. Akhirnya nurses kata dah selamat, good transfer. Alhamdulillah.

Masa proses ET ni tak perlu puasa. Dan penting pundi kencing kena penuh, kalau tak penuh, tak nampak bila scan masa nak masuk embryo tu. Aku kencing kali terakhir 1jam setengah sebelum prosedur. Just nice la, minum lepas tu pun dalam 300ml kot. Tapi bergantung pada individu kan. Lepas proses, prof tanya nak rasa kencing tak? aku pun kata ya la. Terus je dia masukkan tiub dalam tempat kencing. wallla.. terkejut den. Yang haru masa dah balik la, sebab mesti ada macam luka kan masa masuk tiub nak kencing tu. Pedih tu, lepas sehari ok dah kurang pedih.

Tentang embryo tu, aku dapat collect telur 11biji kan? hanya 6 yang jadi. Tapi satu tak cantik jadi kira 5 la prof tak ambil yang tu. Transfer 3 dan froven 2. Yang transfer tu, Alhamdulillah semua gred 1. Ketebelan rahim ye apa ntah masa aku dengar macam 11.1mm tapi dalam report 14mm. Ntah mana yg betul.

Pendek cerita semua berjalan lancar. Prof ada cakap, insyaAllah jadi 2 ni. Tapi aku selalu cakap dengan baby-baby ni aku sayang semua. Kalau aku bayangkan baby pun kalau aku ingat, aku cuba bayangkan 3 sekali. bukan tamak tapi aku rasa aku tak tahu mana yang Allah tentukan. Aku cuba bermotivasi dan memotivasikan baby-baby aku.

Kalau nak ikut jam, pukul 3 lebih atau 4 petang ni 10 hari la aku buat ET. Memang kadang-kadang jiwa tak tenang sebab memikirkan sama ada berjaya atau tidak. Betul kata kawan-kawan, agak stress kan proses IVF atau ICSI ni.

Kos rawatan 20 July 2010 iaitu masa sedut telur ;
Prosedure : RM 1 700 + RM 1 160
Ubat (lupa lak nama dia) RM 40

Kos rawatan 23 Julai 2010 iaitu masa embryo transfer;
Prosedure : RM 400 + RM 500
Duphaston x 4 = RM 160
Utergeshon x 6 = RM 240
Heg 5000 x 6 = RM 240
Embryo Frozen = RM 1,000
*Senarai kos ni lebih kurang la ye. En.Suami yang buat dan dia guna singkatan-singkatan aku pun dah malas nak cek balik dah.

Aku masih kena makan ubat. Ubat yang RM 40 tu kot hanya untuk seminggu 3kali sehari, start makan pagi sebelum embryo transfer, dah habis makan. Ada ubat kena insert di vagina [Utergeshon] 3 kali sehari, Duphaston tu pun sama tapi kena makan. Acid Folic memang kena makan dari dulu dan seminggu dua kali kena ambil suntikan [Heg tu kot]. Yang ni kena pergi mana-mana klinik dengan bawa ubat. Upah injection ni RM12 sekali inject (upah doktor inject). Pergi klinik biasa je, tak boleh buat sendiri. Inject di punggung.

Hanya doa dan tawakal sahaja yang mampu dibuat sekarang, solat hajat, baca surah Yusof dengan harapan Allah perkenankan aku mengandungkan baby-baby ini dengan selamat [panjang doa aku kalau nak tulis ni] Moga Allah beri yang terbaik untuk aku. Amin.

Aku harap kawn-kawan doakanlah ye. Aku pun doakan korang dalam solat hajat aku walaupun tak dapat sebut nama tapi aku niat korang yang sama menunggu zuriat mahupun yang mendoakan aku dan sesiapa yang aku kata nak doakan tu aku rangkup sekali sebagai 'sahabat-sahabat' aku.

Salam sayang semua.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 2 Ogos 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 19 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Cerita tentang prosedur ini sekadar gambaran sahaja. Mungkin berbeza dengan setiap kes atau tempat. Kita ambil tahu sekadar cuba memahami sahaja. Apa-apa boleh tanya staf nanti.

Love

19 Mei 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 25 : IVF-ICSI [Siri 6]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)