Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

Nota : Post ini asalnya ditulis pada 3 Mac 2016. Aku review, ubah suai dan post semula pada 10 September 2019.

Tajuk sangatlah straight to the point kepada isi cerita.
Takut ada yg terlepas info penting ini. Rasanya penting bagi aku kongsikan bersama kalian yg memerlukan.

"Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun"
Maksud aku, jika umur kita 40 tahun dan ke atas (yg aku faham umur si isteri) dan kita pergi ke klinik kerajaan (step pertama bermula di klinik kerajaan) dengan tujuan utk dapatkan rawatan kesuburan di hospital kerajaan kes kita tidak akan di 'proceed' atau tidak akan di terima (istilah mudah).
*Maksud di sini limit umur, mungkin ada syarat lain.

Ayat lebih mudah, ada limit umur utk pihak klinik menerima kes kesuburan. Umur pesakit mesti kurang dari 40 tahun. Jadi, peluang yg tinggal hanyalah mendapatkan rawatan kesuburan di klinik dan hospital swasta.

Dari mana aku dapat info ini? dari seorang doktor klinik kerajaan. Jadi jika umur kita kurang dari 40 tahun sekarang ni, pertimbangkan betul-betul, betul ke nak tunggu lagi? betul ke tak nak usaha dah? sebab peluang utk buat rawatan di hospital kerajaan akan berakhir beberapa tahun lagi.

Macam aku sebagai contoh. Umur 35 tahun sekarang (2016). Dulu aku pernah buat rawatan kesuburan di hospital kerajaan sekitar tahun 2009. Rawatan dibuat sampai peringkat IVF-ICSI, keputusan : rawatan gagal. Jadi sekarang kalau aku nak buat lagi rawatan, kena ulang step pertama di klinik kerajaan dan umur aku mesti kurang dari 40 tahun.

Begitu juga bagi yang struggle nak dapatkan anak ke dua, ke tiga dan seterusnya jadi perlu la ambil kira umur ni.

Tapi... katakanlah sekarang ni umur kita dah pun 40 tahun atau lebih sikit dan baru tahu perkara ini, dan rasa perlu sangat mendapatkan rawatan di hospital kerajaan, nasihat peribadi aku, pergi jelah, cuba ya ... manalah tahu ada pertimbangan, manalah tahu, info aku kurang tepat, manalah tahu ada pengecualian, manalah tahu ada perubahan di selang waktu info ni aku dapat, aku sebar dan ketika anda baca. Andai kita tidak diterima, redhalah. Kita dah cuba. Semoga ada rezeki utk dapatkan rawatan di hospital swasta.

Macam mana aku dapat info ni?
Aku akan ceritakan lebih sikit dalam post seterusnya.

Macam mana nak mulakan rawatan kesuburan hospital kerajaan? In shaa Allah aku akan kongsi berdasarkan pengalaman aku membuat rawatan kesuburan sekitar 2009.
Mungkin ada perbezaan prosedur sebab dah lama kan? tapi boleh la dapat gambaran dan semangat sikit-sikit.

Nota : Post ini asalnya ditulis pada 3 Mac 2016. Aku review, ubah suai dan post semula pada 10 September 2019.

Ulasan / Tambahan :

Aku pilih post ini antara post awal aku publish semula sebab mungkin pembaca di kalangan umur lebih kurang aku, jadi ada yang perlu kejar masa sebab umur dah hampir 40 tahun. Aku berumur 38 tahun dan suami aku berumur 40 tahun pada tahun ini (2019). Semoga dipermudahkan urusan kalian. Aamin.

Love

02 September 2019

Sambungan :
Macam Mana Dapat Maklumat Itu?

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 1 : Surat Rujukan

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)