Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Sebab Aku Kembali Menulis

Kebelakangan ini selepas aku nekad kembali menulis, sedikit demi sedikit.. aku baca semula post lama aku, email pembaca, komen pembaca, kadang-kadang aku rasa apa yang aku dah buat ni? Aku sebenarnya telah menghampakan ramai orang dengan menutup blog dulu.

Namun yelah.. dalam masa yang sama ketika itu aku sendiri struggle merawat hati aku yang tercedera, takut dan memberontak.

Selepas 3 tahun, akhirnya aku jumpa jalan penyelesaian, hati yang cedera terasa sudah membaik, ketakutan telah tertutup dengan harapan dan pemberontakan telah terpuas dengan tindakan. Memang banyak kerja yang perlu aku buat memandangkan aku pilih jalan yang susah, aku perlu luangkan masa review, ubah suai dan publish semula post-post lama disamping menulis post baru.

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jika seseorang manusia (Islam) meninggal dunia maka terputuslah segala amalannya melainkan tiga perkara, iaitu sedekah yang berterusan, ilmu pengetahuan yang dapat memberi faedah (kepada dirinya atau kepada orang lain) dan anak yang soleh/solehah yang beramal baik dan sentiasa mendoakan kepadanya”.

(Hadis Riwayat Muslim)

Kita dah biasa diingatkan dengan perkara di atas. Sedekah jariah tu, semua orang faham macam mana. Ada orang buat secara terang, ada orang buat secara sembunyi. Manakala anak yang soleh/solehah tu.. sebagai orang yang struggle mendapatkan zuriat, perkara ini kelihatan kelam-kelam. Namun amalan yang kedua iaitu ilmu pengetahuan yang dapat memberi faedah (kepada dirinya atau kepada orang lain) itulah yang aku cuba kerjakan sekarang. Jangan kerana kita terlalu fokus menanti zuriat sehingga kita lupa di tangan ada benih yang perlu disemai. Kita buatlah mana yang boleh.

Sebenarnya dah lama juga aku mencari-cari, ilmu apa / apakah yang aku boleh sumbangkan kepada masyarakat. Akhirnya membawa aku kembali ke sini. Rupa-rupanya dari dulu lagi aku dah buat sesuatu yang besar. Cuma bezanya kali ini aku cuba buat dengan lebih baik. Apa yang aku dah tinggalkan dulu bukanlah sia-sia. Tempoh 3 tahun aku menghilang diri tu juga tidak sia-sia. Ah.. memang tiada yang sia-sia, apabila kita sentiasa cuba fahami dan fikir positif. Alhamdulillah (Segala puji bagi Allah) atas semua aturanNya untuk aku dan kita semua.

Tidak dinafikan, ada juga bayangan faedah duniawi yang aku mungkin dapat, tapi aku tak nak fokus ke sana sekarang. Yang itu, In shaa Allah akan dipermudahkan jika masanya tiba. Rasanya tidaklah salah, memang kita perlu seimbangkan dunia dan akhirat. Yang penting aku harap aku boleh ikhlas menulis kerana Allah, semoga niat aku sentiasa bersih agar hasilnya lebih baik dan tidak sia-sia. Aku harap bila aku mati, ada pahala tetap mengalir untuk aku setiap masa. Tolong doakan aku.

Love

09 September 2019

Post berkaitan :
Mana Post Lama?
Perjalanan Blog Irtiyah - Bahagian 1
Perjalanan Blog Irtiyah - Bahagian 2

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)