Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Macam Mana Dapat Maklumat Itu?

Nota : Post ini asalnya ditulis pada 28 Mac 2016. Aku review, ubah suai dan post semula pada 10 September 2019.

Sambungan dari post sebelum ni iaitu Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

Post yg lalu, ada aku sebut nak cerita macam mana aku dapat maklumat tersebut.

Aku ada white coat hypertension. Di rumah tekanan darah ok tapi akan tinggi bila di persekitaran klinik, hospital, doktor, nurse. Berdebar / nebes macam nak menduduki peperiksaan hahaha. Aku makan ubat, ikut je cakap doktor. Tapi tidaklah terkejut, sebab memang keturunan ada penyakit darah tinggi. Kalau tak kawal, bimbang jadi penyakit tekanan darah tinggi sebenar. Malah, pada awalnya aku memang culas makan ubat. Memang ada perbezaan bacaan walaupun di rumah. Alhamdulillah sekarang kira ok. Walaupun white coat hypertension, masih berisiko dapat kompilasi contoh kerosakan organ dll tu.

Berbalik kepada cerita asal, sepanjang dapat rawatan berkala di klinik kesihatan ni, ada seorang doktor dia tanya umur dan tanya berapa orang anak. Aku terus terang jelah. Kemudian dia pun beritahu maklumat tu. Dia cakap kalau jumpa pesakit yg muda-muda dia biasa akan tanya berapa orang anak, cukup tak, dan dia akan bagi info tu. Betul juga kan? ada orang dah ada anak, tapi struggle utk dapatkan seterusnya dll. Jadi info tu penting juga.

Akhirnya aku dapat sebab kenapa doktor yang seorang tu agak ambil berat pasal perkara ini (doktor-doktor lain pun ada tanya juga mungkin berkaitan kesesuaian ubat yang nak diberi). Rupa-rupanya beliau pun pernah TTC. Alhamdulillah hasil rawatan IVF beliau dapat seorang anak. Jadi tak hairan la kenapa beliau ambil berat. Mungkinlah, dia concern sebab dia tahu info tu dan dia faham keperluannya kepada orang yg memerlukan mcm aku ni la. Doktor ni siap bagi macam bisnes kad (secebis kertas dengan cop nama beliau) supaya kalau aku nak buat rawatan boleh minta jumpa dia terus. Baik kan? semoga Allah merahmatinya. Doktor-doktor lain di klinik ni pun baik-baik semuanya. Alhamdulillah

Sekian.

Nota : Post ini asalnya ditulis pada 28 Mac 2016. Aku review, ubah suai dan post semula pada 10 September 2019.

Ulasan / Tambahan :

Aku pilih post ini antara post awal aku publish semula sebab mungkin pembaca di kalangan umur lebih kurang aku, jadi ada yang perlu kejar masa sebab umur dah hampir 40 tahun. Semoga dipermudahkan urusan kalian. Aamiin.

Love

03 September 2019

Bersambung :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010

Post berkaitan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 1 : Surat Rujukan

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)