Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Post Berpassword - Email Terakhir

Kira-kira 5 hari lepas aku dah hantar email kepada lebih kurang 682 alamat email. Tapi jumlah orangnya tak sebanyak itu sebab ada yang bagi lebih dari satu alamat email. Mereka ini dikalangan yang mengikuti post yang aku letakkan password dulu atau yang berkaitan dengan blog ini. Tujuan aku email tu, nak beritahu blog aku ni dah aktif / boleh diikuti semula. Itu tujuan utama aku email.

Namun rasanya yang membaca email tersebut tak ramai pun, sebab banyak juga email yang gagal sampai.. ada la dalam seratus lebih, mungkin dah expired atau salah alamat dari awal, belum lagi yang email dah lama tak dibuka dan sebagainya. Kali ini aku bagi pada semua alamat email yang aku ada, yang tak valid ke, error ke, termasuk yang pernah dikeluarkan dari senarai sebab dah berjaya mengandung dan sebagainya.

Masa aku menulis dulu, memang ada pembaca menyatakan harapan agar aku terus menulis. Malah bila blog telah ditutup aku masih menerima email minta aku aktifkan semula blog walaupun aku tak update. Maafkan aku sebab tidak dapat bertahan dulu. Jadi aku fikir mungkin berita yang aku kirim melalui email itu memang dinanti oleh sebahagian mereka. Alhamdulillah (Segala Puji Bagi Allah) memang ternyata ada respon dan mengalu-alukan aku kembali menulis.

Dalam post Perjalanan Blog Irtiyah - Bahagian 1 aku ada mention :
2009 - 2010 Saya mula membuat rawatan kesuburan di hospital kerajaan sehingga peringkat tertinggi iaitu IVF-ICSI (bayi tabung uji). Suami isteri ada masalah kesuburan. Major problem pada suami saya. Suami kategori Oligospermia + Asthenospermia. Saya pula Polycystic ovary syndrome (PCOS).

Dalam tempoh ni saya mula rasa tak selesa berblog. Mula banyak sebab kenapa tak nak terlalu terbuka menulis. Saya mula letak password pada post / entri tertentu. Limit untuk pembaca yang saya rasa betul-betul perlu cth belum mempunyai zuriat dll. Lebih kurang 600 orang pembaca saya dari kategori ini berdasarkan jumlah alamat email. Saya minta maaf sepanjang menguruskan post berpassword ni jika ada kesilapan dan pengabaian privacy pembaca. Cth saya cerita atau bagi suami saya baca atau saya petik kes-kes tertentu untuk saya cerita dalam post atau di luar dll. Saya juga mengamalkan budi bicara, ada juga mereka yang tak cukup syarat tapi saya beri password. Yang ni pun saya mungkin tulis post lain kemudian. Banyak betul benda nak cerita hahaha

Tapi.. boleh pula aku terlupa point penting yang aku nak tulis dalam email itu, iaitu aku sebenarnya nak minta maaf. Seperti yang aku quote tu, aku sebenarnya simpan banyak kisah mereka. Kadang-kadang kisah yang aku sendiri tercengang bila membacanya. Sesungguhnya di luar sana ada macam-macam kisah kehidupan yang tidak terjangkau dengan fikiran kita.

Sungguh, bila aku kata aku rasa apa korang rasa, sebenarnya tak. Tak layak aku nak cakap macam tu. Setiap orang ada perjalanan masing-masing. Maha Suci Allah semua ini dalam perancanganNya dan semuanya sebab Allah sayang.

Jadi di sini aku mengambil kesempatan yang ada ni untuk minta maaf, segala kesilapan aku selama ini dan akan datang sama ada sengaja atau tidak. Mungkin akan datang aku tersilap lagi walaupun sudah tiada lagi post yang berpassword.

Senarai penerima password yang ada sebelum ini dianggap telah dibubarkan. Andai kata suatu hari nanti terjadi juga aku meletakkan password dalam sebahagian post, aku akan buka permohonan baru (buat masa ini memang tidak ada rancangan itu dan harapnya memang tidak berlaku). Email yang aku hantar 5 hari lepas itu adalah email terakhir berkaitan post berpassword. Namun jika ada yang masih ingin berhubung melalui email seperti dulu, boleh sahaja. Memang ada yang masih berbalas email dengan aku.

Bagi yang telah dikurniakan anak, tahniah. Anda semua masih kawan saya, semoga bertambah-tambah rezeki anak tu.
Bagi yang masih TTC, semoga ada sinar dan rezeki untuk kita.
Bagi yang telah berubah haluan dan kisah hidup, semoga Allah menggantikan dengan yang lebih baik.
Semoga Allah merahmati kita semua walau apa pun perancanganNya. Semuanya kerana Allah sayang.

Love

08 September 2019

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)