Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 23 : IVF-ICSI [Siri 4]


Nota : Post ini asalnya dipost pada 19 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 18 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 22 : IVF-ICSI [Siri 3]

Semalam [19 Julai 2010 -Ahad] aku scan untuk hari ke 12.

Confirm sedut telur hari Selasa ni. Prof nampak macam gembira dengan keadaan aku sekarang. Cuma dia kata satu je. Selaput aku nipis. Aku pun tak pasti apa benda tapi aku rasa selaput telur. Aku tanya Prof kalau nipis kenapa? Prof cakap baby susah nak lekat. Aku tak ingat istilah yg prof guna 'baby' ke apa. Tapi sebelum ni memang dia guna istilah tu. Kalau nak ikut embrio la.

Anggaran 10 biji telur yang sesuai untuk disenyawakan. Yang kecik sangat dia tak akan ambil. Masa scan tu ada telur yang berbentuk lonjong, Prof cakap biasanya 'jantan' ni. Hampir-hampir aku nak cakap kalau boleh nak girl. hehehe tapi aku tak cakap pun. Bila fikir balik tentu prof akan pilih embrio yang terbaik untuk di masukkan dalam rahim. Tak kisah la kan jantinanya asalkan sempurna, cemerlang dunia akhirat dan menjadi keturunan yang baik-baik. Amin.

Semalam tak cukup staf, En.Suami kena tolong Prof tulis saiz telur hehe

Alhamdulillah, cuma cabaran aku ialah embrio nak menempel dan risiko mudah untuk keguguran. Aku dah cakap dengan abah aku insyaAllah raya pun aku tak balik kampung. Aku kena jaga bukan 3 bulan pertama aje tapi hingga selamat semuanya.

Lagi satu, terima kasih pada kawan-kawan yang bgtau aku tentang claim untuk rawatan ni (sebab aku kakitangan awam). Boleh claim untuk dapatkan anak pertama tapi ubat je. Kos rawatan atau prosedur tak boleh. Jadi masa nak minta resit sila maklumkan sebab diaorang akan asingkan resit tu.

Semalam balik dari hospital, pergi beli stok makanan untuk aku. Takut En.Suami tak sempat sediakan makan, aku ada la alternatif. Semua susun sebelah sofa yang aku jadikan katil ni. Nanti nak letak termus dan macam-macam lagi la. Alhamdulillah semalam teringat nak beli susu Anmum.

Bila start persenyawaan tu. Aku anggap semua ambrio tu baby-baby aku sama ada yang akan masukkan dalam rahim atau yang akan disimpan di hospital. Pernah aku baca pengalaman orang kat forum, bila dah ada embrio dalam rahim, kena la ajak bercakap. Aku akan anggap aku mengandung walaupun keputusannya hanya akan diketahui lepas sebulan. Kena la buat petua-petua orang mengandung pulak terutama cara Islam.

Aku dah beli bahan bacaan yang sesuai dan akan minta En.Suami beli buku Pa & Ma sebab nak tengok gambar baby-baby yang comel untuk menaikkan mood happy. Aku pernah baca dalam blog sapa ye pasal majalah ni. Ketika itu memang kena fikir yang aku dah mengandung, dan jangan sebut pasal kegagalan rawatan ni. Fikir positif.

Aku bersyukur, walaupun ada cabaran.

Aku dapat turn ke 2 masuk OT esok. Tengah malam ni kena start puasa. Kena jauhkan air masak ni, karang tersedar malam-malam terus minum sebab tak ingat. Bahaya.

Kos rawatan semalam

Puregon yang dah dikurangkan dos untuk hari Ahad sahaja RM 140
Orgalution -Untuk mengelakkan telur pecah sama seperti ubat sebelum ni untuk hari Ahad sahaja RM 150
Ovidrel -Untuk memecahkan telur. Disuntik tepat pukul 9.30 malam tadi. Ini adalah suntikan terakhir aku kena ambil. Dah tak ada suntik menyuntik dah hari ni. RM 80
Bayar bayaran pendahuluan untuk prosedur RM 800
Scan RM 60

Pulang pen puregon dapat RM 100 berbanding masa ambil RM 105. RM 5 kira sewa. Pesakit makin ramai jadi diaorang galakkan pulang pen semalam juga.

Masih ada borang lagi yang kena isi. Borang persetujuan prosedur. Yang hari tu sebahagian aje.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 19 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 18 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Cerita tentang prosedur ini sekadar gambaran sahaja. Mungkin berbeza dengan setiap kes atau tempat. Kita ambil tahu sekadar cuba memahami sahaja. Apa-apa boleh tanya staf nanti.

Love

18 Mei 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 24 : IVF-ICSI [Siri 5]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)