Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 26 : IVF-ICSI [Siri 7]


Nota : Post ini asalnya dipost pada 25 Ogos 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 21 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 25 : IVF-ICSI [Siri 6]

Aku baru balik dari appointment doktor. Blood test result = -ve.
Bermakna sekarang aku sudah tidak mengandung. Boleh dibuat kesimpulan apa yang berlaku hari tu adalah aku keguguran.

Aku ada 2 frozen embryo. Sejak mula berfikir tentang next step. Hati berbelah bagi nak plan apa lepas ni. Aku berdoa minta Allah beri petunjuk jalan keluar. Pagi tadi masa iron baju, tiba-tiba dalam hati ni kata bagi la peluang kat diri sendiri utk recover dari pcos.

Jadi, aku decide next IVF-ICSI akan buat hujung tahun depan. Sama ada nak guna frozen atau mula dari awal tak tahu lagi. Masa tunggu doktor tadi pun, sembang-sembang kosong dengan En.suami macam rasa nak try tempat lain pula akan datang.

Tapi bila dah jumpa prof,
Prof pesan jangan sampai delay 2 tahun. Tapi tak terkeluar pulak nak cakap nak buat tempat lain ke apa. Lagipun En.suami hilang pi mana ntah.

Prof kata, aku ni kes PCOS yang kurus. Biasanya pesakit PCOS ni overweight atau obesiti. Tapi sebenarnya aku baru bebas dari overweight ni sejak buat treatment IVF-ICSI ni la. turun lebih kurang 5 kilo!. Ni tengah semangat nak turunkan lagi. sebenarnya aku overweight pun dalam 2 hingga 3 kilo je. So sekarang dah balance sebenarnya. Tapi target lagi 5 atau 6 kilo. Tadi prof tanya berat aku berapa? aku cakap 60kg. Tapi pagi tadi timbang macam 59kg petang tadi timbang memang 59kg! maknanya dah turun 6 kilo!. Hahaha nampaknya memang betul la treatment ni bagi tekanan kat aku.

Sejak dari pick up telur tu memang selera jatuh.

Pastu prof bagi ubat metformin untuk turunkan insulin sekaligus akan jadi kurus nanti. Katanya insulin tinggi ni yang menyebabkan PCOS seterusnya irregular period. Memang setakat aku tahu macam tu la ada kena mengena la dengan insulin. Appointment hujung bulan Nov. Aiseh, kena apppointment lagi! ingatkan nak rest. Prof nak tengok period jadi regular tak. Ada la tu hikmahnye.

Sementara tunggu prof tadi pun ada jumpa seorang doktor [pembantu prof] kot. Dia pun tak tahu nak kata apa sebab semua ok termasuklah ketebalan dinding rahim aku masa embryo transfer dulu. Dia kata, baby nak membesar tu kira bergantung pada rahim aku bersedia menerima baby tu. Lebih kurang macam tu la. Doktor tu bukan muslim (aku anggap berdasarkan bangsanya) tapi sebagai muslim, aku faham Allah belum mengizinkan.

Selama ni pun sejak setahun lebih berulang alik hospital sekadar mencari punca masalah. Bila jumpa masalah En.suami terus decide buat IVF-ICSI. Sementara tu ada la makan pil perancang untuk betulkan PCOS dan aku memang cakap pada doktor tak nak ambil dah ubat macam tu. Kalau ambil ubat macam tu. Tertutup terus peluang aku nak preggy. Prof pun setuju dengan aku.

En.suami pun ada ambil vitamin. Setakat ni motility ada peningkatan. Tapi count berkurang. Apa-apa pun yang perlu bersenyawa sekor je.

Pendek cerita nak try secara 'normal'. Kalau tak berjaya preggy pun, maksud aku secara normal harapnya boleh la lihat perubahan pada PCOS dan sperm count and motility En.suami. Amin.

Masa jumpa doktor tadi tu, semua persoalan aku terjawab. Antaranya dia cakap, selagi period maksudnya ada ovulation (aku tak tanya pun) tapi memang dalam kepala ni tertanya-tanya. 14 hari sebelum period tu la masa ovulation. Kes aku, proses nak ovaluation tu yg tak menentu. Kena mengena dengan hormon.

Doktor ambil aku punya jadual period tu. Masuk fail. Dia pun macam pelik dan mengakui kedasyatan cycle aku. Agaknya macam tu la emosi aku jadi roller coster. Untung tak jadi 'apa-apa' kat mental aku kan? Alhamdulillah.

Lagi, aku tanya pasal sperms morphology En.suami. Kalau nak ikutkan kes kami dirujuk ke HUKM ni sebab morphology. Setelah kesian kali buat check up. Akhirnya sebenarnya, kami dapati HUKM tak de pun buat test sampai peringkat tu. Sebenarnya kebimbangan baby cacat tu tak akan berlaku. Kalau sperm cacat tu yang bersenyawa, automatik tidak akan tersenyawa atau pensenyawaan akan gagal.

Tapi kalau ada penyakit apa-apa dan ada dalam DNA kalau berjaya preggy memang akan diturunkan pada baby. Yang ni aku rasa valid untuk ssesiapa aje bukan pada masalah morphology. Setahu aku la. Harap tak ada apa-apa la. Lagipun doktor kata, IVF-ICSI hari tu membuktikan sperm mampu bersenyawa dengan telur. Itu dah tak bimbang.

Yang penting kena tingkatkan count dan motility. So ini pun antara sebab rasanya kalau buat tempat lain pun tak apa. Asalkan succesful ratenya mungkin lebih baik dan ada kemampuan. Sebab kalau kat swasta la katakan, boleh cecah RM 20k atau lebih.

Kalau perlu hujung tahun depan (2011) try sekali lagi. Kalau mampu nak buat kat tempat lain, so kena la kumpul duit huhuhu...

Tadi doktor tu jelaskan, kalau dah frozen mungkin kualiti tak berapa baik. Kalau dah prepare tapi pada hari nak transfer didapati ada sel tak berkembang selepas dipanaskan, everything will cancel. tu yg rasa mula dari awal juga kalau tak yakin. maklumlah setakat ni peruntukan cukup-cukup, bila jumpa risiko macam tu rasa bahaya jugak.

Tapi tu la semuanya masih baru, kami pun tak ada la bincang serius sangat. Sebab plan akhir tahun depan. Jadi,biarlah dulu.

Oh ya, tadi doktor tu kata, boleh start lepas 3 cycle period. In case kami ubah fikiran nak lebih awal dari akhir tahun depan.

Asalnya memang ada pertimbangkan nak transfer embryo yang frozen tu bulan November 2011. Jadi cuti sekolah boleh rehat sementara tunggu result. Kalau berjaya melepasi tempoh 5 minggu tu nak sambung dengan cuti tanpa gaji. Ah tu semua perancangan.

Sorry la entry kali ni ceritanya tonggang terbalik. Mana yang aku ingat aku tulis.

Consultation hari ni RM 20 kalau tak silap. Ubat tak bayar. Cover oleh GL kot

Esok anniversary ke 4. Masa ada simptom preggy tu, dah berangan malam ni nak tulis post yg best. Mana tak best kan hari ni kononnya doktor confirmkan aku preggy, esok anniversary. Nampaknya tak de hadiah menarik tahun ni.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 25 Ogos 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 21 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
-

Love

21 Mei 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 27 : IVF-ICSI [Siri 8]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)