Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 20 : IVF-ICSI [Siri 1]

Nota : Post ini asalnya dipost pada 10 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 10 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 19 : Persiapan : IVF-ICSI

Hari ini hari ke empat period dan juga merupakan hari ke tiga ambil suntikan Puregon sebanyak 200ml. Prof beri sukatan medium sebab aku ada PCOS. Kalau kurang perkembangan telur, boleh tambah dos. Yang bimbang kalau tepat kena dos yang 'tertentu' boleh menyebabkan telur keluar terlampau banyak sehingga menyebabkan cramp. Ada juga kes yang sehingga kena admit hospital. Seorang kawan kat sekolah pernah ada pengalaman tu masa dia buat IUI. Ada istilah kedoktoran untuk pengeluaran telur melampau ni. Aku tak ingat nama istilah dia.

Buat masa ni Alhamdulillah rasa ok aje mungkin sebab dos tu memang medium. Hari ke 8 period iaitu 14hb Julai 2010 kena scan, masa tu akan tentukan sama ada kena tambah dos atau just nice, cuma kesan ubat hari pertama dan kedua rasa mengantuk lepas suntikan. Hari ni tak rasa mengantuk sangat tapi semalam dan hari ni rasa macam pening-pening tapi very light la. Semalam masa masak dan perasan masa tu agak lasak perut sakit. Tak pasti tempat suntikan atau tak. Tapi masa tu dah nak habis masak. Jadi, pinggan mangkuk aku tinggal je tak berbasuh sampai hari ni. Huhuhu

Hari pertama ambil suntikan adalah hari ke dua period. Ambil ubat di MAC HUKM. Nurse tunjuk macam mana buat suntikan. Of course my hubby yang menyuntik. Ngeh ngeh ngeh. Aku pun memang malas nak ambil tahu step-step menyuntik tu. Sebab aku tak nak stress lantak la apa nak jadi jadi la malas nak ambil tahu. Percayakan je la En.Suami menjalankan tanggungjawab dengan dedikasi. Bagi peluang kat dia. Dan bagi peluang kat diri sendiri untuk rileks. Faham-faham je la dunia orang macam aku ni selalu nak perfect kan tu yang jadi stress selalu. Jadi, suntikan ke dua dan seterusnya buat di rumah.

Sekarang aku tengah cuti tanpa gaji selama sebulan. Dapat MC tapi MC tu dalam tempoh aku cuti tanpa gaji.
  • 200ml Puregon berharga RM210 sehari selama 6 hari = RM1260
  •  Sewa pen Puregon RM105. Tapi bila pulangkan pen dapat RM100. Kira sewa RM 5 la.
Ubat-ubat ni termasuk pen dia kena simpan dalam peti sejuk. Tapi bukan bahagian sejuk beku. Untuk membawa ubat dari HUKM ke rumah atau ke mana-mana kena sediakan cooler box. Ada disediakan sewaan tapi diorang tak galakkan sebab ramai pesakit jadi maknanya kami beli la cooler box ni kosnya lebih kurang RM 200 termasuk chillers dia. Tapi benda ni boleh guna untuk tujuan lain kan nak camping ke apa ke boleh guna bawa makanan sejuk. Beli kat pasaraya je.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 10 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 10 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Istilah untuk pengeluaran telur berlebihan ni Ovarian hyperstimulation syndrome (OHSS). Boleh google kalau nak tahu lebih lanjut.

Cara suntikan tu boleh tengok di youtube.

Love

10 Mac 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 21 : IVF-ICSI [Siri 2]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)