Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 18 : Doa Seorang Doktor


Nota : Post ini asalnya dipost pada 19 Mei 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 6 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 17 : Akhirnya… IVF-ICSI

Hari ini 19 Mei 2010, ada appointment dengan Dr Liza (Hospital Ampang) walaupun kes kami sekarang dah di bawah MAC HUKM. Rupa-rupanya Dr Liza cuma nak pantau kes kami. Aku pun cerita la yang aku dah 2 kali appointment di HUKM. Appointment ke 2 patutnya dapat result tentang morphology tetapi HUKM silap sebab cuma buat Semen Analysis biasa.

Aku mention sebab Dr Liza nak tahu apa cerita sebenar 'Nill Morphology' dalam kes En.Suami. Malah bila Dr Liza tanya apa yang ditulis dalam result tu tentang morphology [mungkin sebab tak dapat morphology test dapat gambaran macam SA sebelum ni ok kot], aku cakap la dalam result tu tak tulis apa-apa berkaitan morphology result dia lagi simple dari result dari LPPKN 2 kali sebelum ni. Dr Liza kata dia rasa dia dah tulis dalam surat rujukan yang kes En.Suami yang 'Nill Morphology' tu. Aku cakap HUKM ada cakap mustahil tak ada sperms yang ok. Dr Liza argue balik dia kata memang la mustahil tapi dah 2 kali SA di LPPKN tu keputusannya 'Nill Morphology' so tentu ada sesuatu yang tak kena.

Sebenarnya 'Nill Morphology' ni sperms ada tetapi tiada yang normal. Dr Liza kata, ICSI nanti kalau dapat satu sperma yang normal dia akan potong ekor, ambil gen-gen dalam tu dan suntik ke dalam telur. Ketika ini aku rasa peluang kejayaan IVF-ICSI aku tidak la secerah orang lain. IVF-ICSI tu, biasanya untuk sperma yang sedikit. Yang kes kami ni dah la sedikit tak ada yang normal pulak. Memang kalau dapat satu yang normal tu pun mengharapkan keajaiban memandangkan keadaan sekarang. Doktor kena pilih yang normal sebab kalau kita senyawakan sperma yang tak normal, baby yang akan lahir juga akan tidak sihat. Sekali lagi Dr Liza bagitau aku. Aku berharap HUKM akan buat pemilihan sperma dengan baik. Sebab aku tak nak baby menderita hanya keinginan kami memilikinya. Aku pun rasa tak mampu diuji sebegitu. Aku harapkan doa kalian.

Motivasi aku agak turun sekarang ni. Kalau sebelum ni rasa excited nak buat IVF-ICSI , sekarang aku kena membuat persediaan mental dan emosi berlipat kali ganda dari orang lain yang buat IVF-ICSI.

En.Suami tak ada bersama hari ini sebab dia ada satu urusan penting. Penting untuk masa depan kami juga. En.Suami minta aku dapatkan kesimpulan dari doktor tentang masalah kami. Sebab hari tu kitorang bincang tiba-tiba En.Suami macam faham tak sama macam aku faham. Mungkin sebab dia berfikiran positif sehingga tak nampak masalah sebenar. Kali ni dia kata dia akan terima apa sahaja yang aku sampaikan pada dia. Jadi aku tanya Dr Liza masalah kami suami isteri.

Dr Liza kata masalah besar adalah pada En.Suami. Aku pun ada masalah tapi sikit la. Cuma adjust kitaran period aku aje. Inilah ayat dia. Dia ulang2 juga supaya aku jelas.

Lupa pulak nak bagitau Dr Liza yang aku kena scan kat HUKM hari tu. Tapi tak apalah sebab result pun ok walaupun pada asalnya pegawai yang scan tu macam suspect cyst. Dia tak pasti cyst atau telur. Tapi dia rasa lebih kepada telur sebab kecil2 dan bila dibawa result scan tu pada Prof Zainul kira tak ada masalah. Bukan cyst la tu.

Seterusnya aku tak ada appointment dengan Hosp Ampang kecuali kalau IVF-ICSI aku berjaya, baby ok baru aku perlu telefon Hosp Ampang untuk buat appointment dengan Dr Liza. Mungkin lepas 5 bulan selepas IVF-ICSI tu berjaya. Aku tanya juga kalau tak berjaya macam mana? dia kata HUKM kena buat sesuatu kejayaan untuk aku dulu baru boleh jumpa dia. Sebab Hosp Ampang dah tak boleh buat apa-apa untuk kes aku. Kira aku dah dilepaskan ke HUKM sepenuhnya tetapi Dr Liza yang caring tu masih nak tahu perkembangan aku.

Doktor mengucapkan selamat berjaya dan dia kata dia doakan kejayaan rawatan aku. Amin.

Masa drive tadi dengar lagi Maher Zain -InsyaAllah sebak je tapi tak nangis la. Doakan aku ye kawan-kawan.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 19 Mei 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 6 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Love

6 Mac 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 19 : Persiapan : IVF-ICSI

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)