Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 27 : IVF-ICSI [Siri 8]


Nota : Post ini asalnya dipost pada 8 Disember 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 22 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 26 : IVF-ICSI [Siri 7]

24 November 2010 lalu adalah appointment terbaru. Tapi baru sekarang aku buat post ni. Kos rawatan tak ada. Cuma macam biasa kena bayar RM 20 untuk consultation. Sebut tentang consultation cost ni. Sesiapa kakitangan kerajaan, boleh claim kos perubatan. Tapi hanya ubat sahaja. Macam aku buat IVF-ICSI tu yang banyak kos prosedur. Kos ubat RM 3,830. Total cost lebih kurang RM 10,000 jadi resit-RESIT tu sila simpan. Kena bagitahu orang yang buat resit tu kena asingkan resit ubat dan prosedur. Buat catatan secara teratur dan update supaya senang nanti. Kalau tak silap, bukan semestinya buat prosedur besar macam IUI, IVF dan IVF-ICSI je boleh claim. Contoh kalau bulan ni kena beli ubat sekian-sekian boleh claim la secara bulanan. Tapi prosedur dengan jabatan aku tak dapat nak tolong sebab setakat ni aku claim untuk IVF-ICSI tu je.

Aku nak ambil kesempatan ni nak respon satu komen dalam post terbaru. Iaitu komen dari kawan kita yang guna 'anonymous' @ Saudaramu seIslam beliau mention pengalamannya buat Frozen Embryo Transfer (FET) iaitu masukkan embrio yang disimpan dan dibekukan di 'bank hospital' dimasukkan ke dalam rahim. Kes dia tak perlu kena suntikan-suntikan macam buat ICSI kali pertama. Terima kasih sebab kongsi pengalaman tu. Cuma aku nak kongsi cerita, masa aku buat Embryo Transfer hari tu, aku sempat berkenalan dengan salah seorang pesakit. Dia nak buat FET kat tempat aku buat. Kira sama-sama tunggu turn nak masuk Operation Theater. Bezanya pesakit tu masih kena suntikan-suntikan, kena scan, sama macam fresh Embrio Transfer tu. Dia cerita, bila dah lama-lama dia pun tanya Prof Zainul, rupanya kena buat prosedur tu semua untuk menyediakan rahim ke keadaan sesuai untuk persenyawaan. Walaupun telur tak di kutip tapi prosedur tu menyediakan rahim untuk menerima embryo. Sama ada semua pesakit bawah Prof kena macam tu atau semua yang di HUKM macam tu tak tahu la. Jadi kalau boleh 'anonymous' @ Saudaramu seIslam respon balik, kat mana beliau buat FET tu ye?. Mungkin boleh digunakan sebagai rujukan aku atau kawan-kawan lain akan datang. Kalau ikut logik aku, mungkin juga bergantung kepada pesakit. Kalau pesakit tu tak ada masalah nak ada rahim yang ready untuk FET tu mungkin tak perlu suntikan-suntikan lagi.

Sebelum cerita tentang consultation, pagi tu aku dipanggil oleh seorang doktor. Mulanya aku ingat dia pembantu Prof. Rupanya dia seorang doktor bahagian Psikiatri dan Psikologi. Dia nak minta aku jadi responden untuk kajian dia. Aku adalah responden yang ke 160 lebih @ 140 lebih? tak ingat. Menurut dia, di luar negara, klinik kesuburan dan seumpanya macam MAC HUKM ni akan ada bahagian Psikiatri dan Psikologi untuk consult pesakit dari segi emosi. Kajian dia berkaitan [kalau tak silap Psikiatri dan Seksologi]. Kalau korang ikuti post awal-awal dulu aku pernah tulis betapa aku menginginkan pembelaan dari badan profesional di Malaysia tentang penderitaan golongan kita. Pernah aku terfikir kenapa tak ada seminar atau seumpanya untuk membincangkan tekanan kita secara terbuka supaya masyarakat tak terus mendera emosi kita. Tapi tu cerita dulu, cerita sebelum post-post kena kunci dengan password macam ni. Sekarang aku pegang teguh prinsip Hanya Yang Mengalami Akan Memahami. Chewah!.

Jadi, aku pun dengan senang hati dan bersemangat setuju jadi responden. Jawab beberapa set soalan kertas questionnaire. Dia tak paksa. Selepas tu aku ada bincang-bincang la sama ada aku perlu rawatan Psikiatri. Sebab kalau aku setuju jadi responden aku boleh bila-bila masa hubungi dia untuk direfer ke jabatan dia kira dapatkan rawatan la. Kesimpulan selepas sesi tersebut aku tak perlukan rawatan Psikiatri tapi dia cadangkan consultation untuk psikologi atau senang cerita rujuk kaunselor la. Tapi aku menolak buat masa ni. Sebenarnya aku percaya korang pun faham tekanan ni kira biasa untuk golongan kita. Dan kita sebenarnya perlukan bantuan. Tapi aku lebih tertumpu pada cara luaran, maksudnya aku mahu pembelaan dari golongan profesional seperti doktor ni. Jadi korang tau? aku cerita dan bincang tentang harapan aku tu pada dia, tentang seminar yg aku harapkan, tentang blog ni, tentang tekanan golongan kita, dan aku secara terus terang minta dengan dia buat sesuatu untuk kita. Haha.. emo masa tu, hampir menitik air mata. Alhamdulillah emosi masih terkawal lagi.

Dia ucapkan tahniah pada aku sebab aku boleh share dengan dia tekanan dan harapan aku. Ya, aku rasa memang aku perlu buat sesuatu sesuai dengan keadaan aku. Begitu juga kalian. Buat sesuatu yang sesuai dengan kalian asalkan kalian tak terus simpan tekanan tu bersendirian. Lain orang lain caranya. Aku tak kata cara aku paling baik atau korang mesti ikut cara aku. Cuma aku suka nak share pandangan aku tentang apa yang aku nampak setelah 4 tahun menghadapi semua ni. Mungkin akan datang. Tapi tak bermaksud mempengaruhi kalian secara total. Terpulanglah pada diri masing-masing.

Ok, berbalik cerita consultation hari tu, Prof cuma nak monitor period aku dah regular ke belum lepas dia bagi aku ubat Metformin. Ubat ni biasanya untuk penghidap kencing manis (aku tak ada kencing manis). Pesakit PCOS macam aku ada masalah dengan insulin. Secara jujur aku skip-skip makan ubat ni. Kesimpulannya, period masih tak regular lepas 3 bulan kononnya aku makan ubat Metformin tu. Korang jangan ikut perangai aku ni pulak. Ikutlah nasihat doktor ya.

Oh ya dalam tempoh lebih kurang juga aku ada berurut. Sebulan lagi En.Suami boleh la buat Sperm Test lagi.

Perkara lain masa consultation tu tak penting nak cerita. Cuma dok ulang-ulang perkara sama, nasihat sama. Aku tak dapat tarikh appointment seterusnya. Kena call MAC HUKM untuk buat appointment bincang FET atau ICSI seterusnya. Call beberapa bulan awal. Kalau dapat tarikh appointment masa tu pun cuma tarikh jumpa Prof, untuk bincang plan projek tu la. Bukan terus tarikh untuk prosedur.

Rasanya setakat ni je dulu tulisan aku.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 8 Disember 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 22 Mei 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Period aku sekarang Alhamdulillah dah agak ok. Boleh baca di Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 3 : Scan Rahim aku ada terangkan panjang lebar.

Love

22 Mei 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 28 : IVF-ICSI [Penutup]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)