Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 22 : IVF-ICSI [Siri 3]


Nota : Post ini asalnya dipost pada 16 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 14 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 21 : IVF-ICSI [Siri 2]

Hari ni 16 Julai 2010 aku scan hari ke 10.

Mulanya aku dijangka sedut telur hari Ahad, hari ke 12 iaitu awal 2 hari dari sepatutnya disebabkan telur ada yg dah besar tapi tadi prof buat keputusan kena teruskan suntik puregon dengan dos yang sama dan suntikan supaya telur yg dah besar tak pecah.

Ini adalah disebakan telur yg dikategorikan besar dan sesuai untuk buat ICSI bersaiz 20 ke atas, tapi aku ada 3 je buat masa ni. Telur yang lain tak capai saiz tu lagi. Jadi kalau buat awal, rugilah tak dapat ambil lebih banyak telur. Dan ada sedikit cecair katanya.

Mungkin aku kena sedut telur hari Selasa.
Harapnya telur-telur ni membesar mengikut yg sepatutnya. Oh ya, aku perasan telur yang di ovari kiri kurang satu berbanding scan hari ke 8 hari tu. Mungkin tak ternampak ke macam mana tak tahulah.

Tadi aku dah tandatangan surat kebenaran untuk pembedahan* iaitu untuk proses sedut telur tu dan mungkin untuk prosedur seterusnya.
  • *Nama borang je pembedahan, tak ada potong kulit pun, alat-alat prosedur sedut telur tu dimasukkan melalui vagina

Sedikit maklumat tentang operasi sedut telur tu dan langkah seterusnya. Aku dapat maklumat ni pun dengan bertanya pengalaman kawan di forum sebab walaupun aku ada buat 'research' tapi yang ni macam tak diberi tumpuan atau kurang maklumat.

Kira-kira 12 jam sebelum prosedur sedut telur, pesakit dikehendaki berpuasa. Kena hadir sejam awal sebagai persediaan. Salin baju masuk dewan bedah diberi bius dan dinasihatkan tidur. Proses tu tak la lama sangat mungkin dalam sejam [kalau tak silap la] selebihnya pesakit akan sedar beberapa jam lepas tu, bersiap dan boleh balik.

Tadi pun ada pesakit buat prosedur sedut telur. Bila telur dah disedut, suami pun diminta keluarkan air mani. Terus persenyawaan akan dilakukan. Apabila berjaya dalam 2 atau 3 hari lepas tu, embrio akan dipindahkan ke dalam rahim pesakit.

Hanya sebulan lepas tu baru keputusan diperolehi. Rasanya melalui ujian darah untuk menentukan mengandung atau tidak.
Kos rawatan hari ni lebih kurang macam hari tu sebab sambung ubat je.
  • Puregon untuk 2 hari RM 420
  • Ubat untuk elak telur pecah awal untuk 2 hari RM300

Aku kena datang hosp untuk scan hari ke 12 iaitu hari Ahad ni.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 16 Julai 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 14 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Cerita tentang prosedur ini sekadar gambaran sahaja. Mungkin berbeza dengan setiap kes atau tempat. Kita ambil tahu sekadar cuba memahami sahaja. Apa-apa boleh tanya staf nanti.

Love

14 Mac 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 23 : IVF-ICSI [Siri 4]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)