Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 19 : Persiapan : IVF-ICSI


Nota : Post ini asalnya dipost pada 25 Jun 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 9 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 18 : Doa Seorang Doktor

Pertemuan dengan Prof kali ini memang dinanti-nanti. Kali ini kami menerima keputusan Semen Analysis dan Morphology Test yang dijalani En.Suami pada awal bulan Jun. Dalam tempoh sebulan sebelum itu En.Suami makan ubat 2 jenis untuk meningkatkan kualiti sperms.

Tajuk ada perkataan 'Alhamdulillah'.. itu yang perlu diutamakan dan disimpulkan walaupun ada beberapa perkara yang membuat saya agak tercengang. Saya bersyukur sangat kerana hasil Morphology Test menunjukkan ada 10% atau 11% sperms yang boleh digunakan. Tidaklah 'nill' atau 'tiada' seperti hasil Semen Analysis sebanyak dua kali di LPPKN sebelum ini. Bagi saya kadar 11% itu amat tinggi berbanding nill.

Walaupun tidak ada sperms gred 1 sekurang-kurangnya sperms gred 2 ada 11% dan inilah sperms yang akan dipilih untuk proses ICSI nanti. 11% lagi keadaan sperms tu hanya ada ekor sahaja. Manakala hampir 80% sperms tidak bergerak atau mati. Jumlah sperms juga rendah dan lemah. Keadaan ini menyebabkan IVF pun kami tak boleh buat sebab doktor gambarkan suku perjalanan pun sperms tu akan berhenti / mati.

Prof tanya kami berapa lama tempoh perkahwinan kami. Saya jawab hampir 4 tahun. Prof kata mujur/syukur kami buat awal sebab jika dibiarkan lama kualiti sperms akan menjadi lebih teruk sehingga mungkin kami tidak dapat buat ICSI. Prof siap buat contoh kalau kami tunggu lama untuk mencukupkan duit tiba-tiba tidak dapat buat apa-apa kerana mungkin tidak ada sperms yang boleh dipilih. Saya pun tanya berapa anggaran tempoh yang doktor jangka hingga keadaan menjadi seperti yang doktor maksudkan tu. Doktor kata lebih kurang lima tahun. Menurut Prof andai ditakdirkan kami berjaya dengan cara lain itu adalah memang MIRACLE. Saya buat font besar sebab itulah perkataan dari Prof sendiri. Iaitu andai ada satu sperms yang betul2 kuat.

Hasil pembacaan pengalaman rakan-rakan yang pernah buat IVF atau ICSI ada yang berjaya selepas sekali mencuba, ada yang berjaya selepas berkali-kali mencuba dan ada juga yang masih terus mencuba dan ada juga yang akhirnya mengandung normal selepas buat rawatan IVF berkali-kali. Saya berdoa dan mengharap doa kawan-kawan semua agar percubaan pertama ini berjaya.

Saya berterima kasih pada En.Suami kerana positif walaupun kadang-kadang jadi hairan dengan kepositifan dia. Kalau sebaliknya ntah bagaimana saya mungkin hadapi ujian ini. Saya sendiri ada PCOS yang menurut Prof menyebabkan mudah keguguran [akan dibekalkan ubat], malah masa pengambilan ubat akan ada side effect cramp di perut sebab pengeluaran telur terlalu banyak dan bloating sehingga perut membesar [dari gambaran pembacaan ada yang sampai kelihatan mengandung cukup bulan] disebabkan pengeluaran lendir. Sebenarnya saya dapat dari pembacaan dan saya tanya sebab untuk dapatkan kepastian atau tunjuk ajar Prof sebab dia memang tak explain semua tu. Saya pun faham sebab dia sibuk jadi saya kena terus membaca.

Sebenarnya banyak yang nak ditulis tapi mungkin bukan sekarang. Mulanya rasa macam menyemakkan otak kawan-kawan je nanti. Tapi fikir balik, saya sendiri perlu menjadikan post ini sebagai catatan dan rujukan pada masa akan datang. Mungkin saya tak dapat tulis segala-galanya tapi harapnya dengan menulis ia lebih membantu.

Saya akan bercuti sebulan. Cuti tanpa gaji setelah mengambil kira keadaan dan cabaran-cabaran yang bakal dihadapi. Untuk itu saya panik sekejap sebab banyak kerja nak diselesaikan sebelum cuti. Selepas cuti pun kerja-kerja luar biasa menanti. Semoga Allah beri saya kekuatan. Bak kata doktor orang [hasil pembacaan] orang yang buat IVF kena kuat semangat. Apatahlagi dengan urusan sebagai guru yang mencabar. Tadi pun ketika maklumkan pelajar tingkatan lima saya tiada sebulan, saya dah sebak sebab ada yang mengeluh tentang SPM semakin hampir, saya terasa menyusahkan mereka walaupun yang ramai tak bersungguh-sungguh pun belajar. Malah saya sebenarnya bimbang kalau mereka tahu sebab saya bercuti dan mereka tidak memandang berat rawatan ini. Ye lah berapa je yang faham penderitaan kita selama ini.

Namun ada juga yang baik ada pelajar tingkatan empat dah cakap awal-awal nak ajak mak dia melawat saya di hospital. Sebelum tu dia ada bagi saya kain batik. Saya syak sebab dia kesian kat saya lepas saya berterus terang masalah dan penderitaan saya. Saya cepat-cepat tak kasi dia datang melawat bukan saya duk hospital pun nanti kecuali masa collect telur. Selebihnya saya akan rehat di rumah.

Tak tahu lagi la macam mana keadaan saya nanti. Belum lagi mood yang akan jadi swing dan kepanasan kesan pengambilan ubat yang banyak. Emosi pun tak boleh tak jaga kena baca buku atau tonton cerita kelajar aje. Kena happykan diri. Saya ada tanya Prof tentang ini, dia kata kawal je la dan semua tu dalam kepala yang mengawalnya. Tapi ada kemungkinan emosi pun memainkan peranan. Prof kata yang berjaya mengandung dia tengok yang tak banyak cakap. Masa tu dah terasa huhuhu tapi sib baik Prof terangkan. Maksud dia kalau patient asyik nak betulkan orang je mungkin complain itu ini mungkin baby tak suka. Jadi, kena la ikut je jangan fikir banyak dan bukan-bukan ye. Cabaran besar tu pada saya.

Saya akan mula menahan diri bercakap dan berfikir negatif selepas ini. InsyaAllah saya akan update perkembangan saya sepanjang proses selama sebulan tu. Tapi jangan ditunggu sangat sebab saya tak nak menjadi beban pula nak menulis. Saya akan menulis kalau keadaan saya mengizinkan. Kalau ada komen-komen yang tak terbalas nanti maafkanlah ye.

Hari Rabu tu bayar untuk kos consultation macam biasa RM 20 dan En.Suami sambung ubat dalam RM 170 kalau tak silap.

Sekarang ni tinggal tunggu hari ke 2 period untuk mula cucuk ubat.

Oh ya lagi satu kan, saya lega banyak sebab tarikh saya dijangka period untuk start rawatan hingga tamat prosedurnya tak kena bulan Ramadhan kalau tak kena tunggu lepas raya. Semoga Allah permudahkan urusan kami. Kawan-kawan tolong doakan ya.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 25 Jun 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 9 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Love

9 Mac 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 20 : IVF-ICSI [Siri 1]

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

No comments:

Post a Comment

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)