Doakan kami dikurniakan zuriat

Daisypath Anniversary tickers

Perhatian

Untuk baca post sebelum ini, sila lihat senarai post di sidebar dan di bawah pos. Jika nak baca post berdasarkan label, ada di sidebar dan menu atas blog (digalakkan).

Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 17 : Akhirnya… IVF-ICSI

Nota : Post ini asalnya dipost pada 6 Mei 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 4 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password

Sambungan dari post sebelum ini iaitu Uiii Lama Betul Tak Menulis

Beberapa hari sebelum appointment kali ini aku dah bad mood. Aku tahu hasil ujian Semen Analysis kali ini amat penting.

2 ujian Semen Analysis sebelum ni tidak detail. Hanya ujian Semen Analysis biasa yang melihat kualiti sperms. Sedangkan kami mahu kepastian / details dari segi morphology kerana dalam test sebelum ni tulis 'Nill morphology'. Sedihnya mereka TIDAK buat ujian Morphology tu.

Pada awalnya En.Suami tanya ubat supaya memperbaiki kualiti sperms. Memang ada tapi kena makan 3 bulan dan perkembangan sperms akan diuji lagi. Namun akhirnya nanti adalah percubaan IUI.

Memandangkan Semen Analysis kali ini menunjukkan kualiti yang semakin menurun, doktor buat keputusan, bahawa IUI tidak boleh dijalankan. Sebab sperms tak kuat. Jadi kami akan buat IVF. Mulanya aku argue antara IVF dan IVF-ICSI macam yang aku terangkan dalam post lepas ada perbezaan antara dua IVF ni. Sebab tu kena tengok Morphology. Kalau morphology yang agak 'sukar' kena la buat IVF-ICSI.

Tapi doktor kata biasanya mustahil tidak ada morphology yang boleh dipilih. Dan di MAC HUKM ni memang mereka biasanya akan buat IVF-ICSI. Maknanya walau apa pun keputusan morphology memang IVF-ICSI la jawabnya. Dalam proses IVF-ICSI, sperm terpilih akan disuntik terus kepada telur. Dalam keadaan sperm macam sekarang ni, IVF-ICSI lebih baik.

Dari segi kos maksima RM 12 000. Antara RM 10K - RM 12K sebenarnya. Untuk kedua-dua IVF ni kosnya sama sahaja. Jadi memang lebih baik IVF-ICSI. Tentu kena sediakan paling kurang RM 12 K. Akan dibayar secara berperingkat iaitu 3 kali dalam tempoh 2 minggu proses IVF. Dalam tempoh dua minggu tu akan berulang alik ke HUKM dan setiap kali pergi tu la bayaran tu akan dibuat berperingkat bergantung pada ubat dan prosedur yang perlu. Yang mahal ialah ubatnya kata doktor.

Bila aku tanya bila boleh buat mereka terus kata 'ON' aje. Sebenarnya orang sebelah aku dah cuak sebab memang kitorang tak ada persediaan duit sebanyak itu. Sebenarnya aku baru nak tanya ada kena 'beratur' ke nak buat ni. Kotla, kena tunggu beberapa bulan. Kemudian mereka cek jadual Prof next month Prof ada hal so paling awal ialah bulan Julai. Tambahan lagi aku kan tengah makan pil perancang Diane 35 cycle ke 3. Jadi kalau terus buat IVF-ICSI ni senang la sikit menentukan tarikh sebab aku punya period tak regular kalau tak makan Diane. Dengan Diane ni period dah boleh diketahui bila akan datang untuk merancang makan ubat kesuburan dan sebagainya la maknanya start IVF-ICSI tu la.

Masa aku tanya tak pe ke makan Diane 35 lama ni? Staf tu kata tu yang kalau boleh buat cepat.

Jadi sebelum buat IVF-ICSI kami akan ke HUKM pada bulan Jun untuk plan betul-betul dengan Prof sebab semalam kami tak jumpa pun Prof. Morpholgy result pun tak de [bengang jugak sebenarnya]. So sementara tu En.Suami dibekalkan dua jenis ubat sebab doktor agak bimbang dengan keadaan kualiti yang makin menurun tu. Dan En.Suami akan buat Semen Analysis dan Morphology test tu sekali pada bulan depan [keputusannya akan dibincangkan masa appointment bulan depan].

Aku agak teruja macam mula nak berdebar pening gak nak cari duit dan pikir cuti dan sebagainya tapi sebab sibuk dengan kerja tak sempat nak feeling betul-betul. Tadi masa mengajar biasalah kan pelajar-pelajar tu menduga kesabaran. Tidak la aku mengamuk macam orang gila tapi macam biasa agak geram jugak la aku terfikir kalau aku buat IVF-ICSI nanti aku akan ignore diorang kalau diorang degil. Tak dinafikan aku salalu stress dengan kerja aku teringin jadi cool boleh rilex tak marah diorang. Tapi mampukah?

Errr... Korang ada tahu tak dana atau peruntukan untuk kes macam ni? Mana tahu boleh apply. Tapi jangan pulak suh kami tukar tempat rawatan pi LPPKN ke apa ke sebab memang nak ON je la IVF-ICSI ni.

Kos rawatan semalam;
RM 20 untuk consultant kot
RM 170 untuk ubat En. Suami [lebih kurang] beli di kaunter MAC
RM 65 untuk ubat En. Suami [lebih kurang]beli di kaunter MAC
RM 75 untuk Diane 35 [lebih kurang -2 cycle sementara nak buat IVF-ICSI] beli di koperasi HUKM. Kalau di luar lagi mahal katanya.
So pendekkan cerita, aku akhirnya bertemu jalan keluar. Inilah keputusan yang dibuat oleh doktor setelah pelbagai ujian dilalui. Aku harap Allah memberi apa yang terbaik untuk kami. Kita hanya merancang.

Untuk perhatian, seorang kawan kita pernah respon dia buat apa yang aku akan buat ni di tempat yang sama tahun lepas Kosnya RM12 K - RM15 K. Sedihnya dia tak berjaya. Setakat ni dia tak mendaftar untuk membaca post-post sebegini lagi. Doakan kami ya. Aku plan nak bgtau abah benda ni nanti bila dah confirm masa. Minta dia doakan. Setakat ni tak pernah cerita betul2 dengan dia. Benda ni benda besar yang akan dihadapi. Tentunya aku perlu bersedia serba serbi termasuk munajat pada Allah.

Tolong ingatkan kalau aku lupa.

Nota : Post ini asalnya dipost pada 6 Mei 2010. Aku review, ubah suai dan post semula pada 4 Mac 2020.

Post ini asalnya adalah post yang diletakkan password.

Sebenarnya post berpassword macam ni, ada post yang pembaca-pembaca tinggalkan komen. Tapi aku dah buat keputusan untuk tidak publish komen-komen tersebut. Kalau ada komen di bawah, ia ditinggalkan oleh pembaca yg belum dapat password atau selepas post ini direview semula.

Ulasan / Tambahan :
Setahu aku ada 2 laluan di MAC ni, jadi mungkin ada beza dari segi bayaran / caj. Dan lagi kena ingat ini adalah catatan sekitar 2010 iaitu kira-kira 10 tahun dah berlalu. Secara logiknya tentu ada perubahan harga.

Love

4 Mac 2020

Sambungan :
Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 18 : Doa Seorang Doktor

Post berkaitan :
Ringkasan Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) 2009 / 2010
Syarat Mendapat Rawatan Kesuburan (Hospital Kerajaan) : Belum Berumur 40 Tahun

4 comments:

  1. Hi, Saya berminat nk tahu kesudahannya. Saya pun mengalami keadaan yg sama dgn awak.

    ReplyDelete
  2. Salam...sy dh emel tp xd respon pon huhu

    ReplyDelete
  3. salam.... saya pun mengalami masalah yg sama... boleh kongsikan pengalaman seterusnya tak?

    ReplyDelete

Sila komen.. jangan malu.. jangan takut.. tuan tanah tak makan orang... =)

Pembaca yang tiada blog @ akaun blogger / tidak mahu dikenali masih boleh tinggal komen guna anonymous tapi kalau boleh sila tulis nama @ nickname selepas komen.

Nama tu adalah nama yg sama anda guna di blog ini supaya saya tidak keliru anda dengan pembaca yang lain. =)